Ewolucja stron internetowych to nie tylko powstawanie i wprowadzanie nowych rozwiązań i standardów technicznych, czy nowych trendów wizualnych. Sposób myślenia o tworzeniu serwisów www zmienia także rozpowszechnianie kolejnych nowych modeli licencyjnych w odniesieniu do udostępniania treści, oraz oczywiście błyskawiczny rozwój płatności internetowych. Kiedyś właściciel strony www mógł ewentualnie podać na niej swój adres lub numer konta prosząc o drobną dotację ze strony użytkowników. Dziś, korzystając z ogólnodostępnych narzędzi, może wprowadzić praktycznie dowolne płatności od których uzależni dostęp do określonych zasobów.
Zaawansowane “bramki” pozwalają na pobieranie płatności za pośrednictwem sms’ów, przelewów bankowych, czy kart kredytowych, a zebrane w ten sposób środki finansowe niemal natychmiast są do dyspozycji odbiorcy. Nic więc dziwnego, że możliwości te wykorzystywane są na coraz szerszą skalę. Oprócz bowiem ułatwienia prowadzenia takich przedsięwzięć, jak sklepy internetowe, ułatwiają one zarabianie na stronach www, dla których jedynym źródłem dochodu mogły dotąd być reklamy lub dobrowolne wsparcie. Korzystając z rozwiązań pozwalających na płatności online można na przykład sprzedawać e-booki, udostępniać archiwalne artykuły, czy – w przypadku stron z darmowym oprogramowaniem komputerowym – umożliwiać szybsze ściąganie plików w zamian za drobną kwotę. Chociaż niebezpośrednio, to jednak rozpowszechnienie płatności internetowych pozwala na tworzenie stron bardziej ekonomicznych i skuteczniejszych, a niejednokrotnie także znacznie bezpieczniejszych – drobne wpłaty są często wykorzystywane jako swego rodzaju weryfikacja tożsamości zarejestrowanego użytkownika na przykład w rozmaitych serwisach handlowych lub usługowych.