Każdą czynność, którą w życiu robimy, musimy robić w określonej kolejności, aby osiągnąć oczekiwany skutek. Nie inaczej powinno wyglądać tworzenie stron www. Jednym z największych błędów – którego konsekwencje są zwykle długofalowe – jest rozpoczęcie pracy od… końca, czyli od projektowania wyglądu strony. Zamiast skupiać się na tym, jak witryna ma wyglądać, najpierw trzeba zaplanować strategię. Na początku, trzeba odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania: co chcemy osiągnąć, jakie wiadomości przekazać użytkownikowi, jakie efekty ma przynieść strona? Czy ma służyć sprzedaży, czy może zwiększeniu rozpoznawalności marki? Czy ma służyć zabawie, czy też dopomóc w karierze zawodowej? To oczywiście tylko przykłady, ale chodzi o to, by rozpoczynając prace projektowe, dokładnie wiedzieć, jaki jest ich cel. To bardzo ważne, bo przecież inaczej będzie wyglądać i funkcjonować internetowa encyklopedia, inaczej portfolio projektanta ekskluzywnych mebli, inaczej strona lokalnego zespołu bluesowego, a jeszcze inaczej – internetowy sklep piankami budowlanymi! Niemal każdy zgodzi się z tym, że witryny z tych wszystkich branż oparte na takim samym szablonie graficznym wyglądałyby po prostu głupio, a na dłuższą metę – przyniosłoby to więcej szkody niż pożytku. Tymczasem, wielu właścicieli stron planując stworzenie swojego nowego serwisu albo przerobienie istniejącego, skupia się od samego początku na tym, jak powinien wyglądać. Bolączką projektantów są Klienci, którzy zamiast sprecyzować swoje wymagania pod względem funkcjonalności strony, grupy docelowej i tego, jakich zachowań oczekują ze strony internautów, proszą o przygotowanie witryny “takiej, jak ta, co pokazałem, bo bardzo mi się podoba”. Koncentracja od samego początku tylko na wyglądzie projektu to coś, jakby ułożyć dach, a potem budować pod nim dom – pewnie się da, ale z jakiegoś powodu nikt tak nie robi.
Opublikowano w 12 największych błędów | Zostaw komentarz