9Masz piękną stronę www. Atrakcyjny projekt graficzny, doskonale rozplanowana nawigacja, idealna pod względem merytorycznym treść, świetny asortyment towarów. Ba, nawet reklamy, które emitujesz w kilku internetowych sieciach reklamowych, są oszałamiające. Tylko dlaczego rzadko kiedy ktoś coś kupuje? Można się głowić nad tym problemem, można zgadywać, można przypisywać całą winę handlowcom, albo “okolicznościom przyrody”, ale czy choć przez sekundę zastanowiłeś się, kto Twój serwis odwiedza i co robi, kiedy tam jest? Zaniedbywanie statystyk strony www to powszechna praktyka. Tymczasem, monitorowanie ruchu w serwisie przy pomocy jednego z wielu dostępnych – często całkowicie za darmo – narzędzi, może przynieść nam odpowiedzi na bardzo wiele pytań. Statystyki pokazują nam kto, kiedy i skąd wchodził na naszą stronę, czy trafił tam za pośrednictwem wyszukiwarki, czy może z innych stron, ile czasu spędził w witrynie i jakie kolejno działy odwiedził. Z dobrego systemu statystyk internetowych można wyczytać o wiele więcej. Dzięki tym wszystkim informacjom, możemy stosunkowo łatwo i skutecznie zweryfikować to, czy w ogóle, a jeśli tak – to w jakim stopniu strona www spełnia postawione przed nią zadania. Reagując na wnioski wyciągnięte z raportów możemy stosując nieraz bardzo drobne zmiany podnieść skuteczność witryny o kilkanaście, kilkadziesiąt, a nawet kilkaset procent. Dlatego też, uruchamiając własną stronę www warto z góry zaplanować, że trzeba będzie śledzić statystyki – co oznacza nie tylko czytanie raportów, ale także bieżące wyciąganie wniosków i wprowadzanie ich w życie. Jeśli jednak ma to być proces skuteczny, to powinien być… nieustający. Inaczej nie ma żadnego sensu.