Standard MIDI umożliwia nie tylko symultaniczne odtwarzanie dźwięków, lecz również równoległy zapis partii różnych instrumentów z wykorzystaniem tzw. sekwensera. Sekwenser to urządzenie lub program komputerowy umożliwiający rejestrację, odtwarzanie i edycję sekwencji MIDI w odpowiednich zbiorach na dysku twardym lub na innych cyfrowych nośnikach pamięci – stanowi on, dla zapisu muzycznego MIDI, swego rodzaju „wielościeżkowy magnetofon”.
Sekwenser może również importować, w celu przetwarzania i odczytu, zbiory MIDI utworzone na innych sekwenserach, wybrane np. z zestawów zbiorów MIDI, dostępnych w handlu na dyskach CD i dyskietkach. Zbiory takie można wykorzystywać w aplikacjach multimedialnych. Należy przy tym jednak, podobnie jak w przypadku innych treści i funkcji przejmowanych przez programy multimedialne, rozwiązać kwestię praw autorskich. Dostępne są trzy formaty zbiorów MIDI: 0,1 i 2. Większość sekwenserów – również ten pracujący w ramach systemu Windows z cechami multimedialnymi – stosuje format 0 (jednościeżkowy) i 1 (wielościeżkowy). Przy dobrym sprzęcie i oprogramowaniu, sekwenser może umożliwić nagranie pełnoorkiestrowego utworu muzycznego. Dla aplikacji multimedialnych jest właśnie szczególnie ważne, by informacje MIDI dały się zgromadzić w zbiorach i, przy odtwarzaniu, zinterpretować przez syntezator. Zbiory MIDI wymagają bardzo niewielkiej przestrzeni pamięci – i w związku z powyższym – jest to ich decydująca zaleta. Rejestracja dwóch minut nagrania muzycznego w zwykłym zbiorze typu WAVE (8 bitów, 22,05 kHz) wymaga ponad 2,5 MB pamięci. Typowy zbiór MIDI z takim samym nagraniem zajmie tylko około 30 kB. Osiągana przy tym jakość dźwięku jest bardzo dobra (zależnie od syntezatora, por. wyżej). Tej wielkości zbiór MIDI ma tę zaletę, że można go na początku większej operacji załadować w całości do pamięci operacyjnej. Bezpośrednio potem przystąpić można do działania na innych danych zawartych na dysku CD-ROM. Przy prezentacji serii obrazów o dużej rozdzielczości, zrealizowany na bazie zbiorów MIDI podkład muzyczny może się okazać całkiem efektowny. Bardzo ważna może być przy tym inna zaleta formatu MIDI. Ponieważ komunikaty MIDI stanowią swego rodzaju „język opisu muzyki”, możliwy do interpretacji przez sprzętowe układy MIDI, w zbiorach MIDI można, w prosty sposób, przeprowadzić modyfikacje prędkości odtwarzania – bez niebezpieczeństwa powstania „efektu Myszki Miki” i zmiany wysokości dźwięków. Można również dokonać innych manipulacji – zmienić instrumentację utworu, rodzaj dźwięków, itd. Realizacja tego typu różnorodnych możliwości i manipulacji na utworach muzycznych, w przypadku zbiorów typu WAVE nie jest wykonalna.