Rate this post

Podobno czytelnictwo – zarówno w Polsce, jak i na całym świecie – dramatycznie spada. Rośnie za to coś, co specjaliści nazywają “wtórnym analfabetyzmem”. To znaczy, że coraz więcej ludzi nie jest w stanie przeczytać dłuższych i bardziej skomplikowanych fragmentów tekstu, ani tym bardziej ich zrozumieć. Już sam ten fakt jest wystarczający, aby zwrócić baczniejszą uwagę na to, jak rozmieszczona jest treść na naszej stronie www. Często powielanym błędem jest umieszczanie na przykład szarego tekstu na czarnym tle. W określonych sytuacjach wygląda to nawet dość “klimatycznie”, ale jest wyjątkowo uciążliwe do czytania, podobnie jak stosowanie bardzo kontrastowych, jaskrawych kolorów (np. czerwony na czarnym). Kolejną, powszechną praktyką jest stosowanie bardzo małych czcionek, które wprawdzie pozwalają idealnie dostosować układ wizualny witryny, ale za to znacznie utrudniają czytanie, nie mówiąc już o tym, że są kompletnie nieprzyjazne dla osób mających kłopoty ze wzrokiem. Nie warto także umieszczać na stronie “jednym ciągiem” większej ilości tekstu. Przykładem dobrej praktyki może być stosowany przez wiele internetowych gazet podział dłuższych artykułów na strony. Chociaż w tym wypadku powodem jest po prostu zwiększenie liczby odsłon, a co za tym idzie – zysków z reklamy, to badania pokazują, że – pomimo pozornego sprzeciwu internautów – taki tekst jest po prostu znacznie lepiej przyswajany i zapamiętywany. Podobnie rzecz ma się z podziałem tekstu na akapity – im jest dłuższy, tym trudniej go zrozumieć i zapamiętać, kiedy pisany jest “jednym ciągiem”. Dlatego też tworząc wizualny projekt strony www warto poświęcić trochę czasu na zaplanowanie rozkładu i wyglądu wszystkich tekstów, które będą na niej umieszczone. Pozornie drobne zmiany w tym zakresie mogą szybko okazać się jednymi z najistotniejszych, jakie kiedykolwiek wprowadziliśmy.