Rate this post

W kwietniu 1996 roku światło dzienne ujrzał program FutureSplash Animator. Siedem miesięcy później pojawiła się jego kolejna wersja, której nazwa stała się szybko synonimem wszelkiego rodzaju aplikacji zamieszczanych na stronach internetowych. Mowa oczywiście o aplikacji Macromedia Flash (od kwietnia 2007 roku już nie Macromedia, ale Adobe). Flash to program i jednocześnie technologia umożliwiająca tworzenie animacji, wykorzystujących grafikę wektorową, które mogą być osadzane na stronach www i odtwarzane za pomocą specjalnej wtyczki zainstalowanej w przeglądarce.

Przewaga animacji tworzonych we flash’u nad stosowanymi dotychczas ruchomymi obrazkami w formacie .gif była tak wielka, że błyskawicznie zyskał sobie szerokie uznanie. Początkowo w ten sposób tworzono właśnie rozmaitego rodzaju animacje – w tym przede wszystkim reklamy zamieszczane w internecie. W wersji programu oznaczonej numerem 5 wprowadzone zostało jednak kolejne nowatorskie rozwiązanie, czyli ActionScript. Ten język skryptowy umożliwiał obsługę różnych zdarzeń związanych z daną animacją – na przykład reakcję na kliknięcie określonym miejscu i momencie. Od wersji MX2004 wypuszczonej we wrześniu 2003 roku Flash – wtedy jeszcze tworzony przez firmę Macromedia – stał się w zasadzie pełnoprawnym środowiskiem umożliwiającym budowanie samodzielnych aplikacji, nie tylko internetowych. Dziś we flash’u tworzy się nie tylko animacje oraz bannery reklamowe. Doskonałą demonstracją jego możliwości mogą być na przykład różne dostępne w postaci stron internetowych edytory graficzne i muzyczne oraz oczywiście wszelkiego rodzaju gry online.