DirectX 11
Nowości zawarte w tej technologii wnoszą istotne zmiany w sposobie i jakości wyświetlania grafiki. Dzięki temu uzyskamy lepszą grafikę zarówno w grach komputerowych jak i przy wyświetlaniu grafiki np. w filmach.
Ten rok to przede wszystkim Windows 7 wraz z technologią DirectX11. Pojawiły się też już nowe gry które wykorzystują najnowszą wersję DirectX. Microsoft publikując DirectX 11 miał na celu umożliwić lepsze zarządzanie mocą nowych komputerów. Uzyskać to można poprzez optymalne wykorzystanie procesorów wielordzeniowych oraz nowoczesnych kart graficznych. W technologii tej przerzucono część zadań które wykonywał procesor na kartę graficzną. Procesor graficzny ewoluował ostatnio ogromnie i może on przejmować te zadania z powodzeniem. Większość użytkowników słyszała na pewno że w DirecX 11 znajduje się nowa technika zwana teselacją, polega ona na podzielenieu wyświetlanego obrazu 3D na mniejsze fragmenty. Dzięki temu poprawiono jakość obrazu co zaowocowało jeszcze większym realizmem. Warto w tym miejscu wspomnieć że directX 10 i jego następca nie jest dostępny na Windows XP i nie będzie. Dlatego pełne możliwości najnowszych kar graficznych możemy wykorzystywać tylko w systemach Windows 7. Najnowsza wersja DirectaX może działać w Windows Vista po odpowiedniej aktualizacji jaką realizujemy poprzez narzędzia dostępne na stronie Microsoftu. Jełki chodzi o wydajność nowej technologii to możemy ją sprawdzić w grze Dirt 2 czy innych wspierających tę technologię. kolejną nowością jest shaker obliczeniowy, dzięki temu procesor graficzny może być wykorzystywany do zadań które w ogóle nie są związane z wyświetlaniem grafiki. Jednym z takich zadań jest transformowanie filmów które obciąża komputery w znacznym stopniu. Jednak każda z firm produkujących karty graficzne ma już taką technologię, jednak Microsoft ich pogodził ponieważ każdy z nich miał odrębną i nie współpracująca ze sobą. Shader ten można też wykorzystywać w grach do obliczeń związanych z fizyką. Dzięki temu nasza karta graficzna może obliczać trajektorie lotu, odbicia czy też wybuchy. Może też on być wykorzystywany w programach naukowych. Obecnie na rynku jest kilka – kilkanaście kart które wspierają nową technologię. Praktycznie wszystkie należą do ATI, Nvidia chyba ma tylko dwa modele które wspierają DirectX 11, ale ich cena jest zaporowa. Z Radeonów do gier minimum trzeba nabyć kartę o symbolu 5750 a najlepiej 5850 lub 5870.